Sprzęt


--- Rower ---

1. Rama

Wykonana w http://www.bikemielec.com/ - polecam ! --> super kontakt !
Rama wzmocniona , z uchwytami na błotniki i bagażnik oraz mocowaniem na hamulec tarczowy w dolnej części ramy + dodatkowo pivotami pod v-breaki, myślałem żeby zrobić u Orłowskiego CR-MO ale cena 2000 + trzeba FULL czekać – słaby kontakt – obecnie myślę że szkoda kasy ładować w ramę cr-mo => lepiej mieć w zapasie drugą aluminiową w razie kradzieży czy innych problemów a i tak dwie ramy aluminiowe wychodzą 2 razy taniej niż 1 rama cr-mo.
Obecnie ramę robiłbym pod sztywny widelec i z mufą o szerokości 73 mm(tak aby nie ładować dodatkowych podkładek a dokładnie zamiast 3 założyć tylko z 1, oczywiście mówię o Hollowtech II – lepiej moim zdaniem niż wkłady na kwadrat nie mówiąc o ISIS czy innych wynalazkach)




2. Koła
- obręcze ALEXRIMS DM24 26" x 36 otw.
- piasty Novatec NT-D041SB, NT-D042SB -> łożyska maszynowe - łatwiejsza wymiana wnętrza piasty w razie awarii => łożyska 6001 na allegro można kupić za grosze – przydatny młotek(bez młota to nie robota !)) do wybijania(w domu lepiej mieć ściągacz ale na wyjazd szkoda zachodu)
- opony Schwalbe Marathon XR 2.0 – początkowo używałem extreem – słabość -  obecnie XR-y których niestety już nie produkują.

3. Przerzutki
- tył SunRace 597 - na początku miałem używaną STX RC - ale to cudo zdecydowanie lepsze.
- przód SRAM 3.0


4. Amortyzator przód - Suntour XCR 100mm z blokadą - błąd => trzeba jechać na sztywnym widelcu, na dłuższy wyjazd amor to zupełny zbytek luksusu, kolejna cześć która może się posypać i kilogramy które trzeba targać, no ale że geometria ramy była pod amora to tak już zostawiłem…

5. Stery Accent HST-B11 1-1/8" - łożyska maszynowe w razie problemu zmiana łożysk 5 minut.

6. Hamulce tarczówki AVID BB7 , dodatkowo mam pivoty pod v-breaki – warto zainwestować w tarczówki dzięki temu obręcze całe !!!

7. Klamkomanetki Shimano ALIVIO ST-MC20, 3x8 - łatwa wymiana manetki, nie trzeba ściągać klamki

8. Napęd - Korba Race Face Evolve XC+ Kaseta Shimano DEORE LX HG-70 + łańcuch Shimano HG-70(tryb 3 zmienny) – początkowo byłem zwolennikiem najprostszych rozwiązań typu kwadrat teraz  Hollowtech II – łatwiej wziąć zapasowe łożyska niż cały wkład…

9. Błotniki SKS BLUEMELS TREKING 26" 53mm

10. Siodło Brooks B17 Imperial - warte swojej ceny !

11. Bagażniki Crosso + sakwy Expert Big -> inwestycja w Tubus Logo czy Cargo + sakwy Ortlieb moim zdaniem szkoda kasy i tak każde sakwy po roku czy dwóch jazdy w ciężkich terenach z sporym obciążeniem będą do wywalenia !
Moim zdaniem z Crosso trzeba wyrzucić te magiczne boczne worki i w terenie ‘bumpy roads’ spiąć dodatkowo sakwy gumą dla zapewnienia super sztywności konstrukcji i tak powinny przetrwać 2 lata łojenia…
Co jeszcze jest plusem Crosso to większa pojemność niż Ortlieb.

12. Torba na kierownicę Ortlieb Ultimate 5 + mapnik

13. Zapięcia Abus Bordo 6000 oraz linka Abus Cobra + kłódka

Z innych rzeczy wszędzie(hamulce) stosuje linki przerzutkowe i pancerze 5mm, po jeździe w błotach i abstrakcyjnych terenach nadal to dobrze działa.



--- Części zapasowe i klucze ---

---------------------------------------------------------------------------------------------

 - zapasowe łożyska do korby
- klej loctite - jeżeli gwint gdzieś poleci trzeba przykleić...

 ---------------------------------------------------------------------------------------------
- wnętrza piast przód + tył
- zapasowe linki i pancerze
 ---------------------------------------------------------------------------------------------
- zapasowy licznik
- hak przerzutki
- hak sakwy
- łożysko do sterów
- klocki hamulcowe
 ---------------------------------------------------------------------------------------------
komplet kluczy
W Iranie gość pokazał mi jak za pomocą benzyny i pędzelka można super wyczyścić newralgiczne części roweru 
---------------------------------------------------------------------------------------------
- śrubka do naprawy sakw
---------------------------------------------------------------------------------------------

Dodatkowo oczywiście mam jeszcze oponę + dętki + łatki , full śrubek, nakrętek, podkładek, kółeczka do przerzutki, cybanty + drut, szprychy, itd…

Stosuje 3 łańcuchy(zmieniane co 1500km) na jedną kasetę.

Jak zapewne widać preferuje części dość archaiczne - moim zdaniem są bardziej wytrzymałe , teraz wszystko idzie w kierunku lekkości a to pod kątem wczasów rowerowych złe rozwiązanie – dla mnie 1kg na rowerze w tą czy drugą bez znaczenia  biorąc pod uwagę ciężar sakw, czy samej wożonej wody.

--- Nawigacja ---

Jako map poglądowych(w mapniku) używam niemieckich map reise(www.reise-know-how.de)
Poza papierem używam rosyjskich sztabówek ściągniętych na wyjazd  z http://en.poehali.org/maps
oraz map z Google maps - mam ściągnięte na kraj w przód działam w offlinie , po obróbce wgrywam je w GPS-a czy uaktualniam nimi ruskie sztabówki.
Wszystkie plany dużych miast to Google maps – dzięki temu super łatwość poruszania się po full miastach.

Używam gps-a Twonav Sportiva – drukowanie map  mało realne, kosztowne itd...
Zaletą tego odbiornika jest taka iż używa on standardowych baterii do NOKI BL-5C.
Na jednej baterii ciągnie ze 2,3 dni z wyłączonym GPS-em i 1,2 dni z włączonym.
W zapasie mam 7 baterii naładowanych i 8 w telefonie.
W każdym miejscu na świecie taką baterie da się kupić.
Aby ruskie sztabówki, czy google maps sensownie działały trzeba je przekonwertować na format rmap dostarczonym programem do GPS-a.
Oczywiście jak GPS załapie sygnał nie trzeba wybierać mapy z kilkuset map na dany kraj sam podpowiada którą mapę należy otworzyć, itd., itd. - dla mnie git odbiornik.
Niby napisali ze obsługuje mapy w formacie ozi - ale przy wczytywaniu ich soft sie zazwyczaj wiesza.
Oczywiście biorę pod uwagę że GPS może wysiąść w magicznym terenie w takim wypadku zostaje mi laptop i oglądanie map na nim map do czasu ich wydrukowania bądź kindel i oglądanie map na nim(trzeba gif-y zapisać jako pdf-a wówczas kindle jakoś sobie z nimi radzi) + kompas oczywista i mapa poglądowa.
Posiadam jeszcze ładowarkę słoneczną.


---Sakwy ---

Sakwy przód - muszą być jak najlżejsze - lepsza sterowność roweru a co za tym bajer zjazdy górskie !
Zawsze rzeczy w sakwach ułożone są w tym samym porządku - ułatwia to kontrolę przy zwijaniu porannym i łatwą lokalizację danej rzeczy !
Wszystkie rzeczy mam w workach przeciwdeszczowych(czerwone TRIBORD-a z decathlonu albo SEA TO SUMMIT) dla zapewnienia dodatkowej ochrony przeciwdeszczowej oraz łatwiejszego zwijania się i lokalizacji ich.


--- przód  1
  1. Na dole kurtka puchowa
  2. Laptop Panasonic CF-T8 + zasilacz - zakupiony na allegro za 3000 zł -  dość wytrzymały
  3. Amazon Kindle DX - bez tego moje życie byłoby ubogie tutaj.
  4. Worek na wodę MSR Dromedary 6L

Przykładowe ochraniacze na laptopa i Kindle-a :



--- przód  2
  1. Śpiwór puchowy cumulus 400g puchu
  2. Mata Therm-A-Rest PROLITE 4
  3. Odzież przeciwdeszczowa(kurtka Fjord Nansen TELEMARK, spodnie The North Face VENTURE hyvent dt, łapawice EXTREMITIES gore-tex)
  4. Zapasowa opona

W trakcie jazdy w ciągu dnia z rzeczy z sakw przednich nie korzystam.

---tył  1


  1. Część sprzętu rowerowego podzielona na 2 sawy (z wykazu z części o rowerze)
  2. Worek z odzieżą(tu już każdy wedle uznania…)
  3. Siekiera X7 Fiskars (jest jeszcze mniejsza X5 ale X7 zdecydowanie lepsza)
  4. Statyw HAMA STAR 75

---tył 2
  1. Część sprzętu rowerowego podzielona na 2 sakwy (z wykazu z części o rowerze)
  2. Worek z elektroniką - stosuje 2 rodzaje zasilania USB(kindle, GPS) albo ładowarka do Nokii – stara wtyczka (golarka do strzyżenia przerobiona pod ładowarkę, telefon, dodatkowe baterie do GPS-a ),  z innych rzeczy dodatkowe 2 baterie do aparatu + ładowarka, czołówkę, ładowarkę słoneczną
  3. Moskitiera Ultra Mosquito Net Single
  4. Worek z apteką – zawiera m.in. tabletki do dezynfekcji wody Micropur Forte MF 1T Katadyn
  5. Nóż, łyżka, menażka aluminiowa, sprzęt do rozpalenia ognia
  6. Kosmetyczka
  7. Maszynka do gotowania

--torba na kierownice


  1. Aparat - Olympus PEN E-PL1 - dla mnie aparat musi mieć zoom w ręce, mieścić się w torbie na kierownicę oraz powinien posiadać funkcję mapowania pikseli - reszta w zasadzie bez znaczenia dla mnie...
  2. Paralizator UZI Pen (500K) , DAZER II - ultradźwiękowy odstraszacz psów MP3 Player
Na bagażniku zamocowany jest namiot Salewa Micra.
W zależności od potrzeb dociążam tylne sakwy wodą (jak na razie max to było około 16L w Chinach)

Pewno jak coś  przyjdzie mi do głowy to uzupełnię…